TEMAT: Turystyka weekendowa na przykładzie gminy
PLAN:
Wstęp
Rozdział 1. Podstawowe terminy dotyczące turystyki
1.1. Turystyka i turysta
1.2. Kryteria i rodzaje turystyki
1.3. Geneza ruchu turystycznego
Rozdział 2. Turystyka weekendowa
2.1. Specyfika turystyki weekendowej
2.2. Marketing turystyki weekendowej
2.2. Tendencje w kraju i na świecie
Rozdział 3. Turystyka weekendowa w opinii turystów odwiedzających gminę XYZ
3.1. Cel pracy
3.2. Metodologia badan własnych
3.3. Charakterystyka badanej grupy
3.4. Badania własne
Zakończenie
Bibliografia
FRAGMENT:
Wypoczynkiem
weekendowym nazywane są najprostsze formy ruchu turystycznego, polegające na
sobotnio-niedzielnym lub świątecznym, jednodniowym (znaczenie rzadziej półtora
lub dwudniowym) wyjeździe poza teren zamieszkania. Wyjazdy na wypoczynek
sobotnio-niedzielny lub świąteczny odbywają się w sposób zorganizowany (przez
biura podróży, zakłady pracy, organizacje młodzieżowe i turystyczne) lub
indywidualny. Terytorialny zasięg świątecznego wyjazdu mieści się w granicach
50-80 km
od miejsca zamieszkania[1].
Wielkość uczestnictwa w wypoczynku
weekendowym jest wg Z. Skórzyńskiego funkcją liczby dni wolnych od pracy,
stopnia motoryzacji kraju, charakteru zagospodarowania dużych miast i
aglomeracji miejskich, polityki programowania różnorodnych form aktywnego wypoczynku
i innych[2].
Wypoczynek świąteczny przeważnie
połączony jest z wyjazdem w najbliższe okolice,
najczęściej na tereny już zagospodarowane, na których wypoczywający może
znaleźć obiekty i urządzenia służące do rekreacji fizycznej. Są to najczęściej wyjazdy
latem nad wodę i do lasu, a zimą w góry. Błędem metodycznym jest organizowanie
wyjazdu weekendowego do bardzo oddalonych miejsc wypoczynku, pociągającego za
sobą wiele godzin podróży.
Uwolnienie coraz większych bloków
czasu wolnego w końcu tygodnia, wzrost zamożności, rozwój motoryzacji
indywidualnej, uświadomienie konieczności zracjonalizowania sposobów
wypoczynku, doprowadziło do wytworzenia kultury weekendowej, na którą składają
się suma zachowań adekwatnych do wieku, pozycji społecznej i rodzaju
działalności wolnoczasowej[3].
[1]
Łobożewicz T., Bieńczyk G., Podstawy
turystyki, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2001, s. 92.
[2]
Skórzyński Z., Kształtowanie się kultury
czasu wolnego w refleksji diagnostyczno-prognostycznej, W: Potrzeby
społeczne a kształtowanie ruchu turystycznego w Polsce, Wyd. IT, Warszawa 1979,
s. 113.
[3]
Łobożewicz T., Bieńczyk G., Podstawy
turystyki, wyd. cyt., s. 93.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz