TEMAT: Wpływ reklamy na proces decyzyjny konsumenta na podstawie firmy XYZ
PLAN:
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. Podstawowe pojęcia i terminologia reklamy
ROZDZIAŁ 2. Psychologiczne efekty reklamy
ROZDZIAŁ 3. Wpływ reklamy na proces decyzyjny konsumenta na podstawie firmy XYZ
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
FRAGMENT:
Przed rokiem 1990 zjawisko jawnego bezrobocia na
skalę krajową było w Polsce nieznane. Nie wykluczało to jednak okresowych wahań
na lokalnych rynkach pracy w postaci występowania pewnych nadwyżek podaży pracy
nad zapotrzebowaniem, jednak miały one charakter krótkotrwały i niechroniczny.
I tak J. Unolt (1999) uważa, iż wiązały się one głównie z ruchem pracowników, sezonowością
zatrudnienia i zmianami w technice wytwarzania.
Bezrobocie w naszym kraju
jest zjawiskiem związanym z przemianami ustrojowymi przełomu lat 80 - tych i 90
– tych (Organiściak – Krzykowska, 2005). Według A.
Kurzynowskiego (2001), w literaturze przedmiotu problem bezrobocia w Polsce
poruszany jest z uwzględnieniem 3 okresów historycznych: II Rzeczpospolitej
Polskiej (1918 – 1939), Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (1944 – 1989) i III
Rzeczpospolitej Polskiej (od 1989 roku). Ponieważ przedmiotem niniejszej pracy
jest bezrobocie w okresie transformacji ustrojowej, analiza tego zjawiska w
Polsce dotyczyć będzie lat 1990 – 2005, czyli trzeciego z wymienionych okresów.
Szybki wzrost liczby
zarejestrowanych bezrobotnych w tym okresie wynikał zarówno z radykalnej zmiany mechanizmów
gospodarczych, w tym stymulujących spadek zatrudnienia w przedsiębiorstwach państwowych
(obciążenie dywidendą i popiwkiem), jak i wprowadzenia Ustawy o zatrudnieniu z
29 grudnia 1989 roku. Stwarzała ona możliwość pobierania zasiłku dla
bezrobotnych przez osoby, które dotychczas w ogóle nie pracowały lub
pozostawały bez pracy od bardzo dawna. Doprowadziło to do pojawienia się bezrobocia
rejestrowanego na dużą skalę.
Jak wykazują dane zawarte
w tab. 1, największy przyrost bezrobocia nastąpił w dwóch pierwszych latach
transformacji gospodarki (1990 – 1991). W końcu roku 1990 zarejestrowano 1126,1
tys. osób bezrobotnych. W roku 1991 liczba ta zwiększyła się o dalsze 1029,5
tys. osób, a w 1992 roku nastąpił
przyrost o 380,3 tys. osób. Głównym źródłem szybko narastającego bezrobocia w
pierwszych latach transformacji były zwolnienia pracowników z przyczyn
dotyczących zakładów pracy. Udział zwolnień tego rodzaju w ogólnej liczbie
zarejestrowanych bezrobotnych zwiększył się z 16% w 1990 roku do 23% w 1991
roku i 24% w roku 1992. Wśród nowo zarejestrowanych bezrobotnych wysoki udział
miały zwolnienia grupowe, stanowiące szczególnie niepożądaną społeczną formę
rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę. Dostępne dane wskazują, iż w roku
1992 zwolnienia w tym trybie objęły 23% ogółu zwolnień i dopiero w następnych latach udział ten
obniżał się stopniowo do 13% w 1993 roku, 9% w 1994 roku i 5% w roku 1995
(Unolt, 1999).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz