Często piszecie do mnie z ogólnymi pytaniami w stylu jak napisać dobrą pracę licencjacką, czy magisterską. Pytacie jakie są wymagania uczelni itd. Zamiast szczegółowo się rozpisywać pozwolę sobie na parę słów podsumowania.
A. Oficjalnie każda praca
magisterska, czy licencjacka powinna pogłębiać wiedzę studenta, zachęcać do
badań, że musi prowadzić do oryginalnych rozwiązań itd. Prawda jest taka, że
podstawowym warunkiem udanej pracy dyplomowej (czyli takiej obronionej) jest to
by jej temat był zgodny z kierunkiem i specjalnością studiów oraz
zainteresowaniami studenta (piszącego) i zgodny z wolą promotora.
B. Najpierw zastanów się czym zajmuje się twój wydział, jaki
kierunek studiujesz i jak to wpływa na wybór tematu pracy. Musisz choćby orientować
się w tym o czym piszesz. Wybierz temat, zaproponuj go promotorowi. Ustalcie
razem plan.
C. Następnie przejrzyj literaturę, popytaj w firmach i instytucjach
czy możesz u nich zrobić badania do pracy.
D. Zabierz się do pisania.
Dobry układ pracy to podstawa.
Praca licencjacka powinna zawierać stronę główną (1 strona), streszczenie (min.
1 strona), spis treści (min. 1 strona), wstęp (min. 2 strony), rozwinięcie w
postaci części teoretycznej i praktycznej, zakończenie (min. 2 strony), spis
skrótów, spis literatury (bibliografia), spis tabel, spis wykresów i rysunków.
Postaraj się by część teoretyczna nie była obszerniejsza niż część praktyczna.
Treść pracy powinna być podzielona na rozdziały oraz
podrozdziały. W tekście należy używać formatowania standardowego – marginesy
2,5 cm z każdej strony, czcionka Times New Roman 12, odstępy pomiędzy kolejnymi
wierszami powinny wynosić 1,5. Na oprawę należy zarezerwować 1 cm. Dodatkowo stosujemy
justowanie i akapity. Dajemy przypisy dolne, numerację u dołu strony, ciągłą, na środku.
Kolejne części pracy proponuje oznaczać
w ten sposób (odstępy wprowadzam dla lepszej wizualizacji):
1. Rozdział pierwszy
1.1. Pierwszy paragraf w rozdziale pierwszym
1.1.1. Pierwszy podzakres paragrafu pierwszego
1.1.2. Drugi podzakres
1.2. Drugi paragraf rozdziału pierwszego
2. Rozdział drugi
2.1. Pierwszy paragraf rozdziału drugiego
2.2. Drugi paragraf rozdziału drugiego
2.2.1. Pierwszy podzakres drugiego paragrafu w rozdziale drugim
itd.
Tytuły
rozdziałów możemy pogrubić (najlepiej je także wyróżnić czcionką 14 pkt.). Nie należy stawiać kropek na końcu tytułów rozdziałów i
podrozdziałów.
Unikaj
plagiatu. Nie podawaj się za autora nie swoich sentencji. Jest to plagiat.
Jeżeli już musisz użyć dosłownie takich samych słów jak w książce to opatrz je
przypisem dolnym i opisz jako cytat dosłowny.
Przypisy do tekstu należy
umieścić na dole strony według numeracji cyfrowej. Przypisy piszemy czcionką
Times New Roman 10 przy zachowaniu odstępów pojedynczych. Jeżeli przypisy
dotyczą tej samej pracy stosuje się: op. cit., ibidem lub tamże (przykład: op.
cit. s. 2-4.; ibidem, s. 5.; tamże s. 15.).
- w przypadku pracy jednego autora
podaje się inicjał imienia, nazwisko, tytuł pracy, numer kolejnego wydania,
wydawnictwo, miejsce i rok wydania, strona (np. J. Romek, Na wyklętej ziemi,
Bell ona, Warszawa 1998, s.11.).
- praca zbiorowa wymaga podania całego kolegium (np. J.A.F. Rab,
M.Freeman, D.R. Pit jr., Kierowanie w zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo
Ekonomów, Warszawa 2008, s.233.)
- jeżeli mamy do czynienia z artykułem w czasopiśmie najpierw
podajemy inicjał imienia, nazwisko autora, tytuł artykułu, a dalej nazwę
czasopisma, tom lub rocznik, rok i numer oraz oczywiście stronę (np. M.
Chmielewska, Utrata rozumu spowodowana zbyt długim wkuwaniem, w: Prawo Dla Mas
w Praktyce, Instytut Nauki nr 9/2008, s. 29.).
- istnieje tzw. system harwardzki, stosowany raczej w pracach na
kierunkach humanistycznych; Odesłania do literatury wykonuje się nie
opuszczając tekstu głównego, lecz podając nazwisko autora, rok wydania pracy i
numer strony. Pisze się więc np. [Kowalski 2000, s. 45]. Tym sposobem chcąc
dowiedzieć się więcej o tej pozycji należy sięgnąć do zamieszczonej na końcu
pracy bibliografii, gdzie pod nazwiskiem Kowalski znajdziemy tytuły prac
ułożone według dat wydania, z podaniem daty wydania na początku – w punkcie
oznaczonym jako [2000] będzie podany pełny adres bibliograficzny pracy, o którą
chodzi. W przypadku, gdy autor popełnił kilka prac w tym samym roku należy
wskazać przypisem tę jedną konkretną opatrując ją literką (przykład [Kowalski
2000a]. Jeżeli pozycja, którą przywołujemy, ma kilku autorów, ale nie więcej
niż trzech, podajemy wszystkie nazwiska. Jeżeli autorów jest więcej, radzimy
sobie następująco : [Kowalski i in., 2000].
- przypis
do danych zawartych na stronie internetowej powinien zawierać, oprócz
identyfikacji strony WWW, dane jej autora i datę publikacji na stronie WWW. W
ekstremalnym przypadku promotor może zażyczyć sobie by przybrał on formę np. R.
Stasiak, 1999, Tytuł strony, w:http://www.findarticles.com/cf_0/m0SO/4 (odczytano: 21.10.2009).
- cytaty
umieszczamy w cudzysłowie, opatrując je odpowiednim przypisem: Op.
cit. +
przecinek + numer strony (np. J. Nowak, op. cit., s. 23.).
- jeżeli w
danej pracy autor reprezentowany jest przez więcej niż jedno dzieło należy
podać jeszcze tytuł książki (J. Nowak, Sytuacja krytyczna…, s.26.).
Jeżeli w pracy znajdują się tabele (nie tablice – tablice są w
szkole na ścianie) i rysunki to oddzielamy je jednowierszowym odstępem od
tekstu. Należy pamiętać o tym, że każdy obiekt tego typ powinien kolejną
numerację (w obrębie pracy np. zapis rys. 2.10 oznacza 10 rysunek w drugim
rozdziale pracy), tytuł (umieszczony nad tablicą i wykresem) i źródło danych,
umieszczone pod tabelą (wykresem) – np.:
Rys. 1. Charakterystyka danego obiektu.
Źródło: W. Baran, Zarządzanie personelem, Wydawnictwo Krzak,
Kraków 2007, s.118.
Każdy rozdział pracy powinien być zakończony krótkim
podsumowaniem, raczej nie rysunkiem lub tabelą.
Zakończenie pracy to nic innego jak zebranie w całość,
usystematyzowane wyników przeprowadzonych w pracy badań oraz sformułowane
wniosków.
Bibliografię (zamiennie: literatura), czyli wykorzystane w pracy
źródła, umieszczamy na końcu pracy. Należy zachować podział na książki,
artykuły, i inne źródła, ewentualnie wyodrębnić ważne dla pracy źródła np.
Internet lub akty prawne. Kolejne pozycje należy umieszczać alfabetycznie.
Jeżeli uczelnia wymaga wykonania streszczenia pracy należy
pamiętać, ze nie powinno ono zawierać więcej niż 300 słów. Często wymagane jest
także streszczenie w języku angielskim. Streszczenie to taka wizytówka
pracy dyplomowej. Nie powinno przekraczać 1-2 stron maszynopisu. W streszczeniu
powinniśmy napisać co jest przedmiotem pracy, co jest celem, jakie przyjęto
tezy i krótko nawiązać do tematu pracy. Dalej należy ukazać metodykę którą się
posłużono by osiągnąć cel badania. Piszemy także o uzyskanych rezultatach,
czyli co w pracy zrobiono, co się udało osiągnąć. Kończymy krótkimi wnioskami.
Abstrakt jest formą jeszcze krótszą od streszczenia. Jego
objętość to ok. 10 wierszy. W abstrakcie nie odwołujemy się do pozycji
bibliograficznych, tabel i wykresów.
E. Szkoły Wyższe wymagają minimum trzech egzemplarzy
wydrukowanych. Potrzebna będzie także wersja na płycie (format pliki: doc lub
rtf).
F. Pracę oddaj czystą, bez pozaginanych kartek,
bez podkreśleń, bez notatek w środku. Najlepiej opraw w twardą oprawę.
G. Czasami warto na jednej z
pierwszych stron podziękować promotorowi za włożony wkład pracy i pomoc. Trochę
pudru nie zaszkodzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz