piątek, 26 września 2014

Wymagania stawiane pracom dyplomowym

Często piszecie do mnie z ogólnymi pytaniami w stylu jak napisać dobrą pracę licencjacką, czy magisterską. Pytacie jakie są wymagania uczelni itd. Zamiast szczegółowo się rozpisywać pozwolę sobie na parę słów podsumowania.

A. Oficjalnie  każda praca magisterska, czy licencjacka powinna pogłębiać wiedzę studenta, zachęcać do badań, że musi prowadzić do oryginalnych rozwiązań itd. Prawda jest taka, że podstawowym warunkiem udanej pracy dyplomowej (czyli takiej obronionej) jest to by jej temat był zgodny z kierunkiem i specjalnością studiów oraz zainteresowaniami studenta (piszącego) i zgodny z wolą promotora.
B. Najpierw zastanów się czym zajmuje się twój wydział, jaki kierunek studiujesz i jak to wpływa na wybór tematu pracy. Musisz choćby orientować się w tym o czym piszesz. Wybierz temat, zaproponuj go promotorowi. Ustalcie razem plan.
C. Następnie przejrzyj literaturę, popytaj w firmach i instytucjach czy możesz u nich zrobić badania do pracy.

D.  Zabierz się do pisania.

Dobry układ pracy to podstawa. Praca licencjacka powinna zawierać stronę główną (1 strona), streszczenie (min. 1 strona), spis treści (min. 1 strona), wstęp (min. 2 strony), rozwinięcie w postaci części teoretycznej i praktycznej, zakończenie (min. 2 strony), spis skrótów, spis literatury (bibliografia), spis tabel, spis wykresów i rysunków. Postaraj się by część teoretyczna nie była obszerniejsza niż część praktyczna.
Treść pracy powinna być podzielona na rozdziały oraz podrozdziały. W tekście należy używać formatowania standardowego – marginesy 2,5 cm z każdej strony, czcionka Times New Roman 12, odstępy pomiędzy kolejnymi wierszami powinny wynosić 1,5. Na oprawę należy zarezerwować 1 cm. Dodatkowo stosujemy justowanie i akapity. Dajemy przypisy dolne, numerację  u dołu strony, ciągłą, na środku.
Kolejne części pracy proponuje oznaczać w ten sposób (odstępy wprowadzam dla lepszej wizualizacji):
1. Rozdział pierwszy
1.1. Pierwszy paragraf w rozdziale pierwszym
1.1.1. Pierwszy podzakres paragrafu pierwszego
1.1.2. Drugi podzakres
1.2. Drugi paragraf rozdziału pierwszego
2. Rozdział drugi
2.1. Pierwszy paragraf rozdziału drugiego
2.2. Drugi paragraf rozdziału drugiego
2.2.1. Pierwszy podzakres drugiego paragrafu w rozdziale drugim
itd.
Tytuły rozdziałów możemy pogrubić (najlepiej je także wyróżnić czcionką 14 pkt.). Nie należy stawiać kropek na końcu tytułów rozdziałów i podrozdziałów.

Unikaj plagiatu. Nie podawaj się za autora nie swoich sentencji. Jest to plagiat. Jeżeli już musisz użyć dosłownie takich samych słów jak w książce to opatrz je przypisem dolnym i opisz jako cytat dosłowny. 

Przypisy do tekstu należy umieścić na dole strony według numeracji cyfrowej. Przypisy piszemy czcionką Times New Roman 10 przy zachowaniu odstępów pojedynczych. Jeżeli przypisy dotyczą tej samej pracy stosuje się: op. cit., ibidem lub tamże (przykład: op. cit. s. 2-4.; ibidem, s. 5.; tamże s. 15.).
- w przypadku pracy jednego autora podaje się inicjał imienia, nazwisko, tytuł pracy, numer kolejnego wydania, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, strona (np. J. Romek, Na wyklętej ziemi, Bell ona, Warszawa 1998, s.11.).
- praca zbiorowa wymaga podania całego kolegium (np. J.A.F. Rab, M.Freeman, D.R. Pit jr., Kierowanie w zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomów, Warszawa 2008, s.233.)
- jeżeli mamy do czynienia z artykułem w czasopiśmie najpierw podajemy inicjał imienia, nazwisko autora, tytuł artykułu, a dalej nazwę czasopisma, tom lub rocznik, rok i numer oraz oczywiście stronę (np. M. Chmielewska, Utrata rozumu spowodowana zbyt długim wkuwaniem, w: Prawo Dla Mas w Praktyce, Instytut Nauki nr 9/2008, s. 29.).
- istnieje tzw. system harwardzki, stosowany raczej w pracach na kierunkach humanistycznych; Odesłania do literatury wykonuje się nie opuszczając tekstu głównego, lecz podając nazwisko autora, rok wydania pracy i numer strony. Pisze się więc np. [Kowalski 2000, s. 45]. Tym sposobem chcąc dowiedzieć się więcej o tej pozycji należy sięgnąć do zamieszczonej na końcu pracy bibliografii, gdzie pod nazwiskiem Kowalski znajdziemy tytuły prac ułożone według dat wydania, z podaniem daty wydania na początku – w punkcie oznaczonym jako [2000] będzie podany pełny adres bibliograficzny pracy, o którą chodzi. W przypadku, gdy autor popełnił kilka prac w tym samym roku należy wskazać przypisem tę jedną konkretną opatrując ją literką (przykład [Kowalski 2000a]. Jeżeli pozycja, którą przywołujemy, ma kilku autorów, ale nie więcej niż trzech, podajemy wszystkie nazwiska. Jeżeli autorów jest więcej, radzimy sobie następująco : [Kowalski i in., 2000].
- przypis do danych zawartych na stronie internetowej powinien zawierać, oprócz identyfikacji strony WWW, dane jej autora i datę publikacji na stronie WWW. W ekstremalnym przypadku promotor może zażyczyć sobie by przybrał on formę np. R. Stasiak, 1999, Tytuł strony, w:http://www.findarticles.com/cf_0/m0SO/4 (odczytano: 21.10.2009).
- cytaty umieszczamy w cudzysłowie, opatrując je odpowiednim przypisem: Op. cit. + przecinek + numer strony (np. J. Nowak, op. cit., s. 23.).
- jeżeli w danej pracy autor reprezentowany jest przez więcej niż jedno dzieło należy podać jeszcze tytuł książki (J. Nowak, Sytuacja krytyczna…, s.26.).
Jeżeli w pracy znajdują się tabele (nie tablice – tablice są w szkole na ścianie) i rysunki to oddzielamy je jednowierszowym odstępem od tekstu. Należy pamiętać o tym, że każdy obiekt tego typ powinien kolejną numerację (w obrębie pracy np. zapis rys. 2.10 oznacza 10 rysunek w drugim rozdziale pracy), tytuł (umieszczony nad tablicą i wykresem) i źródło danych, umieszczone pod tabelą (wykresem) – np.:
Rys. 1. Charakterystyka danego obiektu.
Źródło: W. Baran, Zarządzanie personelem, Wydawnictwo Krzak, Kraków 2007, s.118.
Każdy rozdział pracy powinien być zakończony krótkim podsumowaniem, raczej nie rysunkiem lub tabelą.
Zakończenie pracy to nic innego jak zebranie w całość, usystematyzowane wyników przeprowadzonych w pracy badań oraz sformułowane wniosków.
Bibliografię (zamiennie: literatura), czyli wykorzystane w pracy źródła, umieszczamy na końcu pracy. Należy zachować podział na książki, artykuły, i inne źródła, ewentualnie wyodrębnić ważne dla pracy źródła np. Internet lub akty prawne. Kolejne pozycje należy umieszczać alfabetycznie.
Jeżeli uczelnia wymaga wykonania streszczenia pracy należy pamiętać, ze nie powinno ono zawierać więcej niż 300 słów. Często wymagane jest także streszczenie w języku angielskim. Streszczenie to taka wizytówka pracy dyplomowej. Nie powinno przekraczać 1-2 stron maszynopisu. W streszczeniu powinniśmy napisać co jest przedmiotem pracy, co jest celem, jakie przyjęto tezy i krótko nawiązać do tematu pracy. Dalej należy ukazać metodykę którą się posłużono by osiągnąć cel badania. Piszemy także o uzyskanych rezultatach, czyli co w pracy zrobiono, co się udało osiągnąć. Kończymy krótkimi wnioskami.
Abstrakt jest formą jeszcze krótszą od streszczenia. Jego objętość to ok. 10 wierszy. W abstrakcie nie odwołujemy się do pozycji bibliograficznych, tabel i wykresów.
E. Szkoły Wyższe wymagają minimum trzech egzemplarzy wydrukowanych. Potrzebna będzie także wersja na płycie (format pliki: doc lub rtf).
F. Pracę oddaj czystą, bez pozaginanych kartek, bez podkreśleń, bez notatek w środku. Najlepiej opraw w twardą oprawę.
G. Czasami warto na jednej z pierwszych stron podziękować promotorowi za włożony wkład pracy i pomoc. Trochę pudru nie zaszkodzi.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz