poniedziałek, 29 września 2014

[KIERUNEK: POLITOLOGIA] Terroryzm fundamentalistów islamskich w Europie po 11 września 2001 roku

W cenie 200zł dostosowanie wzoru do wymagań promotora i dobór wybranych zdarzeń w 3 rozdziale.

TEMAT: Terroryzm fundamentalistów islamskich w Europie po 11 września 2001
roku.

Wstęp
Rozdział.I. Istota terroryzmu
1.1 Definicja terroryzmu i jego historia
1.2. Typologia terroryzmu
1.3 Źródła terroryzmu
1.4 Formy i metody działań terrorystycznych
Rozdział. II: Fundamentalizm islamski.
1. Pojęcie i znaczenie fundamentalizmu islamskiego.
2. Święta wojna - Dzihad
3. Współczesne ideologie fundamentalistów islamskich
4. Ugrupowania fundamentalistów islamskich
Rozdział. III Wybrane akty terroryzmu
1 Madryt
2 Londyn
3. Biesłan
Zakończenie
Literatura

FRAGMENT:


Powyższe tezy potwierdza Aleksandrowicz pisząc, że terroryzm jest zjawiskiem „(…) wielopłaszczyznowym, wieloaspektowym, a próba zrozumienia jego z punktu widzenia tylko jednej, wybranej dziedziny (…) jest skazana na porażkę. Terroryzm jest bowiem zjawiskiem złożonym i dynamicznym. (…) Nie zastyga w czasie, lecz podlega nieustannym, różnorodnym i chaotycznym często transformacjom”.[1]
Słowo terroryzm pochodzi z języka łacińskiego (z łac. terrerre oznacza przestraszać, zastraszać), oznacza strach, przerażenie itp. Termin ma pochodzenie znacznie starsze niż mogłoby się wydawać. Jak czytamy w literaturze przedmiotu po metody terrorystyczne sięgali już starożytni – publiczne zabójstwa rzymskich legionistów na terenach Bliskiego Wschodu.[2]
Dawniej słowa terroryzm używano w sytuacji konfliktowej, gdy jedna ze stron czuła się zastraszana. W XIV wieku za pośrednictwem języka francuskiego do słownictwa weszło słowo „terror”. W latach Wielkiej Rewolucji Francuskiej niezwykle krwawe rządy Maksymiliana Robespierre’a, polegające na stosowaniu represji by zastraszyć wrogów politycznych a docelowo wprowadzić określony system polityczny, określono mianem Wielkiego Terroru – terror polityczny. W okresie Rewolucji Francuskiej terroryzm został przyjęty jako forma zaprowadzenia porządku w burzliwych czasach rewolucji. Regime de la terreur stanowił wówczas narzędzie, które zostało stworzone przez nowe władzy, aby zastraszyć kontrrewolucjonistów, wywrotowców i wrogów nowego systemu. Przewrotnie więc, ówczesne pojęcie terroryzmu kojarzone było z słuszną sprawą utrzymania porządku, walki o prawa. Termin, który dzisiaj oznacza przeciwstawienie się demokratycznym wartościom, wówczas stanowił kwintesencję ideałów demokracji i cnoty.[3]
               Nowoczesną formę definicji terroryzmu proponuje amerykański Departament Stanu: „(…) terroryzm to zaplanowana, motywowana politycznie przemoc wobec celów nieuczestniczących w walce, stosowana przez subnarodowe grupy czy tajnych agentów, zwykle mające na celu oddziaływanie na audytorium”.[4]


[1] T. Aleksandrowicz, Terroryzm międzynarodowy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s.12.
[2] W swojej pracy Aleksandrowicz przytacza sylwetkę owianego legendą Starca z gór – Hassana Ben Sabaha, który mordował krzyżowców w Ziemi Świętej. To właśnie członkowie bandy Sabaha nazywani byli assasynami, a od słowa assasyn wywodzi się określenie zabójstwa w wielu językach.  Główną metodą ich działania były skrytobójstwa. Źródło: T. Aleksandrowicz, Terroryzm międzynarodowy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s.15.
Białek zwraca uwagę czytelnika na żydowską zbrojną sektę Zelotów, która używała metod terrorystycznych, w dzisiejszym rozumieniu tego zjawiska,  przeciwstawiając się okupacji rzymskiej. Typową techniką były zabójstwa sztyletem. Źródło: T. Białek, Terroryzm – manipulacja strachem, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2005, s. 46.
[3] B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Świat Książki, Warszawa 1999, s. 13
[4] T. Aleksandrowicz, Terroryzm międzynarodowy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 20



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz